Jump to content

error 1064 bij database configuratie


Recommended Posts

Hallo,

Ik wil Prestashop installeren en bij stap 3 (systeem configuratie) en database configuratie krijg ik steeds de volgende foutmelding.

Error while inserting data in the database:
‘SET NAMES \\\‘utf8\\\’‘
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near \’\\\‘utf8\\\’\’ at line 1(Error: : 1064)

Na het invullen van de gegevens, klik ik op “verify now” en krijg de melding “database is connected” (dus ik ga er van uit dat de database goed is)
Als ik vervolgens op “next” klik krijg ik bovenstaande foutmelding.

Ik heb er een screenshot van gemaakt

Ik heb mijn hosting aanbieder al gemaild (starthosting), die had een aantal opties geopperd die ik ook al had uitgevoerd. En ze hebben een nieuwe database aangemaakt maar de foutmelding bleef. En verwezen ze me met het probleem door naar Prestashop.

Vandaar mijn vraag hier, wat moet ik doen om Prestashop goed te installeren?

Ik zou heel graag verder willen kunnen gaan met installeren en mijn shop in te richten.
Alvast bedankt

42739_aQn2BrMjKBF7uaQCRTBK_t

Link to comment
Share on other sites

Prestashop test alleen maar of de database bestaat en of hij er naar kan connecten. Er wordt bij de installatie niet gecontroleerd of de schrijfrechten goed staan. Hieronder een paar mogelijkheden die u kunt proberen. Helpen deze niet, dan denk ik echt dat u bij uw provider moet zijn.

Nummer 1:
Ik zie in de screenshot dat u de prefix 'ps_oeps' gebruikt? Dat is niet standaard. Het maakt tabelnamen behoorlijk lang. Zou moeten kunnen, maar ik zou toch voor iets korters gaan. Probeer hier eens iets anders en kijk of dat helpt.

Nummer 2:
Ik zie ook dat u alle features gebruikt. Probeer ook eens de standaard installatie? Niet dat ik verwacht dat ie het nu wel ineens doet (vandaar dat deze optie dmv een edit van deze post is toegeveogd). Maar het is wel het proberen waard. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Nummer 3:
Is uw database 'borduurs' leeg? Voordat u opnieuw probeert, leeg deze eerst eens? Als er verder toch nog niks in staat dat in gebruik is..... Drop alle tabellen in deze database die nog niet gebruikt worden

Nummer 4:
Is database 'borduurs' wel in de MySQL verbindingscollatie "utf8_general_ci"? Met phpmyadmin kunt u dit zien onder het kopje 'MySQL Local Host' (op de startpagina). Het zou kunnen dat deze collatie op "Latin1_general_ci" staat en u de rechten niet heeft om deze om te zetten. Dit zou een soort foutmelding kunnen geven zoals u beschrijft. Als deze niet goed staat, vraag dan of uw hoster deze voor u om kan zetten.

Nummer 5:
Ik kan niet voorspellen of de volgende oplossing bugs introduceert of niet. U kunt in de map /install/sql/ de bestanden daar aanpassen. Het zijn drie .sql bestanden. Deze zijn vrijwel geheel in plain tekst, dwz dat u ze met een willekeurig tekstverwerkingsprogramma kunt openen en aanpassen. Ik zou alleen met klem willen afraden om hier 'kladblok' voor te gebruiken. Als u uit elk van deze drie bestanden de eerste regel (SET NAMES 'utf8';) weghaalt en dan de bestanden weer opslaat. Haal dan gelijk de lege regel (regel 2) weg. Probeert u de installatie daarna nog een keer. Nogmaals, deze oplossing is alleen als al het andere faalt. Er zijn risico's aan verbonden.

Het installeren van een oudere versie lijkt mij geen optie. Een vlugge check en ik zie dat elke oude versie begint met dezelfde regel (SET NAMES 'utf8';) in alle .sql bestanden. Deze foutmelding moet haast wel aan de hoster liggen, of aan een database/tabel waar door de gebruiker niet naar weggeschreven MAG worden, anders zou heel prestashop niet werken. Voor niemand niet. Vraag voor de gein eens welke versie van SQL ze daar bij uw hoster draaien? En of u wel de rechten om in 'borduurs' direct te schrijven? Uit eigen ervaring weet ik dat ik bij één van mijn eigen websites een extra subdatabase aan moet maken (mischaatje_test onder hoofddatabase mischaatje). Zou ik daar 'mischaatje' opgeven als database, dan zou ik ook de wind van voren krijgen.

Indien u meer vragen heeft, opmerkingen of aanvullende informatie, laat het me weten. Succes.

mvg,
mischaatje

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...