Jump to content

Van server naar lokaal verplaatsen ?


Voodoochild

Recommended Posts

Is het mogelijk om een live webshop te verplaatsen naar lokaal op je computer ?
Wil aankomende weken grote aanpassingen gaan doen, maar waar ik naartoe gaat is geen internet voorhanden.
Dus wil ik op de laptop aanpassingen gaan doen, en later dan weer terug op de server plaatsen..

Ik hoor het wel ;)

Gr,
Dennis

Link to comment
Share on other sites

Dat is zeker mogelijk.

Voordat je begint moet je Apache en MySQL op je eigen laptop hebben runnen. De makkelijkste manier om dat te installeren is om bij Apache Friends de Xampp te downloaden en te installeren.

Vervolgens kopieer je de hele map van prestashop van je webpagina naar je eigen harde schijf. Zet deze map in de htdocs map van xampp, waarschijnlijk c:\xampp\htdocs\.

Exporteer vervolgens de database vanuit je website en importeer deze in phpmyadmin (die je kan openen als je in het xampp menu op de 'admin' knop achter Apache drukt, en op de webpagina die je nu krijgt in de linkerkolom naar 'phpmyadmin' zoekt en klikt.

Je webshop is dan via localhost te benaderen. Tenminste, de versie op je harde schijf.

mvg,
mischaatje

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor je antwoord !
Het kopieren is allemaal gelukt, ook xampp werkt goed..
Ik loop alleen vast met de database, moet ik die exporteren naar mijn bureaublad ?
Als ik eventueel aanpassingen lokaal heb gemaakt, kan ik dan alle bestanden terug op de server gooien of moet ik dan aanpassingen maken in databases of zo ?

Gr
Dennis

Link to comment
Share on other sites

Om een database te verplaatsen (lees:kopieëren) van server naar lokaal, moet je 'm op je server exporteren naar een .SQL bestand, en die lokaal weer importeren. Dat kan uitstekend in phpmyadmin. Daar heeft phpmyadmin een tabje 'Exporteer' voor, bovenin in je browservenster. Zet bij de exporteeropties de optie "DROP TABLE / VIEW / PROCEDURE / FUNCTION / EVENT" aan, om problemen met overschrijven uit de weg te gaan. Werkt van lokaal naar server precies hetzelfde.


Als je klaar bent en de pagina weer wil uploaden, dan is het handigst als je alle bestanden van de webshop op de server verwijderd, om vervolgens met FTP je lokale versie in zijn geheel te uploaden naar de server. Zorg er vóórdat je verwijdert voor dat je een recente backup van de website (van op een moment dat ie goed werkte) hebt gemaakt. Mocht het misgaan dan kan je altijd terugrollen.

Voor de database volg je het plan zoals hierboven beschreven. De vraag of het wel nodig is om de database op de server bij te werken is simpel te beantwoorden: vrijwel elke aanpassing van de site doet wel iets met de database. Wil je echt het risico lopen dat pagina's of modules het niet doen, of je producten dubbel in het systeem heb staan? Of andere problemen?

mvg,
mischaatje

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Bedankt voor de uitleg. Alles is goed gegaan maar het lukt me niet om de shop lokaal te benaderen met de geimporteerde DB. Ik heb het config bestand aangepast met de juiste settings maar het lijkt alsof ik ergens anders nog iets moet aanpassen. Bij het benaderen van localhost/map wordt ik namelijk automatisch naar online versie geredirect. Heb cookies en geschiedenis ook al gewist maar blijft gebeuren.

 

Iemand enig idee?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...