Jump to content

wie kan helpen met deze heel bizarre btw fouten ?


Recommended Posts

Hoi iedereen, 

ik heb hier een hele lastige vast die ik totaal niet kan oplossen en zelfs niet weet hoe het überhaut ontstaat.

korte schets van de situatie : Ik heb al jaren een shop (prestashop 1.6.1.1) en die werkt perfect. Ik heb zowel Belgische als Nederlandse klanten.

tot op heden was het voor iedereen altijd inclusief 21% btw.
nu krijg ik meer en meer de vraag van bedrijven in Nederland tot leveren van BTW vrij orders. Logisch, deze mensen beschikken over een geldig btw nummer, dus leveren vanuit België naar Nederland aan zo'n firma's is altijd excl 21%btw (vrijstelling van BTW).

nu vond ik op het internet terug dat ik gewoon bij de modules de module : Europees BTW nummer moet activeren, het land kiezen (België : veronderstel ik dus, en dan of er een webcheck moet zijn op dat btw nummer, heb ik op ja gezet).
zodra ik dat doe is het hek helemaal van de dam. De Nederlandse klanten krijgen dan de Belgische prijzen te zien excl 21% maar dan nog eens 21% minder, dus ze krijgen precies 2X 21% korting.

iets dan in België 168.39 € kost incl 21% btw komt dan plots als 115.02€ excl btw op het scherm, dat klopt dus totaal niet.

nu ben ik verder gaan grasduinen in mijn setup en mss dat ik ergens iets over het hoofd zie, want ik zag dat bij mijn localisatie -> belastingen ik 1 ingave heb genaamd 21% met tarief = 21.00 en is ingeschakeld, btw in winkelwagen = ja, gebasseerd op = facturatieadres, gebruik ecobelasting = ja, milieuheffing = geen btw. totzover lijkt mij dit te kloppen.

Bij de localisatie -> btw-regels heb ik 1 ingave = de naam van mij is 21% btw voor iedereen en daaronder zitten 2 landen : Belgie met de geselecteerde 21% btw van hierboven en Nederland ook al ingave.

Wanneer een klant uit NL nu inlogt is dat perfect voor iedereen dus 21% btw.
doordat het met die module "Europees BTW nummer" mis liep ben ik gaan zoeken en dacht ik : mss moet ik wel bedie landen in localisatie -> belastingen en BTW-regels apart gaan zetten, maar dan loopt het ook weer helemaal verkeerd. dan krijgen alle Nederlandse klanten, met of zonder firma en btw nummer de prijzen te zien met opnieuw 2x 21% minder...

ik zal proberen zoveel mogelijk informatie te geven en hopelijk kan iemand mij op weg helpen waarom het al mis loopt zonder de europees btw nummer module, zodra ik de belastingen en btw-regels voor Nederland EN België uitsplits.

bij Localisatie -> talen heb ik gewoon Nederlands (dutch) staan

bij Localisatie -> zones heb ik er 2 staan : Nederland En België
Bij Localisatie - > landen heb ik uiteraard dan ook 2 landen staan : Nederland en België
en dan bij Localisatie -> Belastingen zoals vermeld nu maar 1 regel = 21% omdat de btw in NL en BE gelijk is.

en bij Localisatie -> BTW-regels ook maar 1 met daaronder België en Nederland.

zo werkt het perfect, enkel zodra ik de Europees btw nummer module inschakel heb ik 2X21% minder op de prijs voor alle Nederlandse klanten MET firmanaam EN btw nummer die rare prijs. voor Nederlandse klanten ZONDER firmanaam en BTW nummer is de prijs mooi 21% btw INCLUSIEF.

 

wie kan mij hier helpen, want na 4 uren zoeken en proberen ben ik er totaal niet aan uit hoe het kan en komt? 

ik hoor het graag terug als iemand een tipje van de sluier kan oplichten :-)

alvast bedankt.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...