Jump to content

PostDanmark prisstigninger i morgen - opsætningshelvede


Prestafan1234

Recommended Posts

Hej

Jeg har været i gang med at tilpasse min shop til de nye priser, der træder i kraft i morgen - men det er ikke bare lige. Heller ikke selv om PostDK nu har udskudt volumenberegning til 4. juli. Jeg forsøgte at lave to leveringsmåder: en med omdeling, en uden, men det var ikke godt. Så kunne man nemlig vælge 55 kr. 67 kr. eller 46 kr. i fragt (hvor sidstnævnte er maks. pris for maxibrev). Mine kunder skal ikke træffe dette valg, det skal gå efter vægt, men det viste sig, at shoppen jo beregner en maks. vægt for hver leveringsmetode, så har man flere, så får man alle som valg.

Det gik op for mig, at jeg ikke på nogen nem måde kunne give mine kunder valget mellem "Omdeling" eller "Ingen omdeling" og samtidig stadigvæk automatisk beregning af Maxibrev-vægt. eller også har jeg blot ikke gennemskuet det endnu?

Nå, men dette var blot til andre, der sidder med samme problem. Jeg har "løst" det lige nu, ved at skrive en tekst på alle sider om, at folk skal gøre opmærksom på, om de ønsker omdeling eller ej - som standard er alle pakker med omdeling og som leveringsmåde har jeg nu igen kun PostDanmark med priser for Maxibrev og pakker, men ikke noget med omdeling eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg fået til at virke.

Jeg har 3 leveringsmetoder:
Brev
Pakke uden omdeling
Pakke med omdeling

Ved brev har jeg oprettet de vægtintervaller, der er gældende for brev.
Det samme ved pakker. Jeg har dog valgt at pakker starter ved 1 kg. Og brev slutter ved 1 kg.

Så har jeg sat "Ikke tilladt opførsel" til deaktiver forsendelsesmetode.

Det virker på den måde, at hvis vægten er til et brev, så vises kun forsendelsesmetode brev. Når vægten kommer op over den maksimale brevvægt, vises de 2 pakke forsendelsesmetoder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt følge dig i den måde, du har sat det op på. Og jeg har kigget på det igen, men det virker ikke i min shop...

Har sat følgende op:
Maxibrev 0-1 kg og her har jeg valgt Ikke tilladt opførsel, så denne deaktiveres over 1 kg
Med omdeling over 1 kg
Uden omdeling over 1 kg

Jeg tror, at du må have Maxibrev som standard forsendelsesmetode? For så er ideen nemlig god nok, idet der i kraft af dine varer der kun vejer lidt, kommer et naturligt flow i, at man når op over 1 kg, hvorefter den så skifter til pakke. Men hvis jeg lægger en vare i kurven som vejer over 1 kg - hvilket mine varer oftest gør - så får jeg en fejlmeddelelse, idet min standardforsendelse ikke er tilladt og jeg har overskredet vægtgrænsen. Så det dur ikke.

Så prøvede jeg at sætte standardforsendelse til PostDanmark med omdeling, men det betød så, at hvis man lagde en vare i kurven, som sagtens kan sendes som Maxibrev, så stod fragten i kurven til den dyreste - nemlig 67 kr. (med omdeling). Hvis man som kunde så gad at klikke sig videre ind på kurven, kunne man her vælge Maxibrev f.eks. 25 kr. - men det blev altså pludseligt til et valg som kunden skulle træffe. Og dét vil da kun skabe forvirring, når man sidder som kunde og kan vælge 25 kr. (for det billigste Maxibrev) og helt op til 67 kr. for pakke med omdeling. Teksten man kan skrive her, er jo rimelig begrænset, og jeg så også stadig helst, at valget stort set var truffet for kunden.

Jeg tror, jeg er ude i samme problematik, som Elund efterlyser i en anden tråd - nemlig at man har mulighed for at vælge to standard leveringsmetoder. Jeg har endnu ikke fået kigget på denne del i ver. 1.4 - så jeg ved ikke, hvad man kan her. Men ovenstående virker ikke ordentligt for mig:-(

Link to comment
Share on other sites

Det er en oplysning jeg har fra en postbutik i Randers fra igår da jeg var ude med 3 pakker uden omdeling...Hun havde fat i post-danmarks hotline,og de var nødt til at slå adresserne op,så pakkerne havnede på de rigtige udleveringssteder...fik at vide at næste gang skulle jeg selv, udfylde det hjemmefra,
på første side skal man udfylde kundens navn,og hvilken postbutik/posthus pakken skal afhentes fra..sidste side af pakkesedlen er et postkort til kunden,her skrives kundens navn og adresse.

Jeg håber selvfølgelig på at det er en opstarts fejl,da det giver en masse ekstra arbejde...

Link to comment
Share on other sites

Husk lige at "pakke uden omdeling"...her skal kunden selv oplyse adressen og postnummer på hvilket posthus/butik pakken skal afhentes på


Klippet fra PostDanmarks hjemmeside:
Postpakker uden omdeling
Du har også mulighed for at sende din postpakke uden omdeling, det vil sige, at vi altid afleverer pakken på et posthus, i en postbutik eller i Døgnposten, hvor modtageren så selv henter den. Når du køber en pakkelabel til en 'Pakke uden omdeling', indeholder den en portofri meddelelse til modtageren om, at pakken er til afhentning. Denne meddelelse sender du samtidig med, at du indleverer pakken. Modtageren medbringer sin meddelelse, når pakken afhentes.


Her vil jeg kold og kynisk finde det posthus, der ligger i samme postnummer som kundens, og skrive det til kunden. Hvis jeg får problemer med det, så dropper jeg simpelthen pakke uden omdeling.

Som Prestafan1234 skriver længere oppe, så vejer mine varer ikke særligt meget. Så det er yderst sjældent at jeg kommer op på pakkevægt. De gange hvor jeg har gjort det, er som regel en erhvervsvirksomhed, som har købe mega mange frø, og de vil sgu ikke hente det selv. Eller en kunde, der har købt mega meget dukketøj. Her kan jeg sikkert maile med kunden inden jeg sender varen.
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt følge dig i den måde, du har sat det op på. Og jeg har kigget på det igen, men det virker ikke i min shop...

Har sat følgende op:
Maxibrev 0-1 kg og her har jeg valgt Ikke tilladt opførsel, så denne deaktiveres over 1 kg
Med omdeling over 1 kg
Uden omdeling over 1 kg

Jeg tror, at du må have Maxibrev som standard forsendelsesmetode? For så er ideen nemlig god nok, idet der i kraft af dine varer der kun vejer lidt, kommer et naturligt flow i, at man når op over 1 kg, hvorefter den så skifter til pakke. Men hvis jeg lægger en vare i kurven som vejer over 1 kg - hvilket mine varer oftest gør - så får jeg en fejlmeddelelse, idet min standardforsendelse ikke er tilladt og jeg har overskredet vægtgrænsen. Så det dur ikke.

Så prøvede jeg at sætte standardforsendelse til PostDanmark med omdeling, men det betød så, at hvis man lagde en vare i kurven, som sagtens kan sendes som Maxibrev, så stod fragten i kurven til den dyreste - nemlig 67 kr. (med omdeling). Hvis man som kunde så gad at klikke sig videre ind på kurven, kunne man her vælge Maxibrev f.eks. 25 kr. - men det blev altså pludseligt til et valg som kunden skulle træffe. Og dét vil da kun skabe forvirring, når man sidder som kunde og kan vælge 25 kr. (for det billigste Maxibrev) og helt op til 67 kr. for pakke med omdeling. Teksten man kan skrive her, er jo rimelig begrænset, og jeg så også stadig helst, at valget stort set var truffet for kunden.

Jeg tror, jeg er ude i samme problematik, som Elund efterlyser i en anden tråd - nemlig at man har mulighed for at vælge to standard leveringsmetoder. Jeg har endnu ikke fået kigget på denne del i ver. 1.4 - så jeg ved ikke, hvad man kan her. Men ovenstående virker ikke ordentligt for mig:-(


Jeg har deaktiveret tilladt opførsel for alle 3 forsendelsesmetoder. Om det gør nogen forskel, hvis vægten som udgangspunkt starter over 1 kg. ved jeg ikke. Sådan en vare har jeg ikke.

Og JA, jeg har brev som standardmetode.
Link to comment
Share on other sites

Er jeg den eneste som ikke kan se prisændringer for MaxiBrev?

Pakkeforsendelse er steget med 5 kr.


Nu er du godt nok off-topic ;-) men priserne findes på PostDanmarks hjemmeside. Og om prisstigningen på en pakke er 5 kr. afhænger af, om du har en erhvervsaftale eller ej.
Link to comment
Share on other sites


Jeg har deaktiveret tilladt opførsel for alle 3 forsendelsesmetoder. Om det gør nogen forskel, hvis vægten som udgangspunkt starter over 1 kg. ved jeg ikke. Sådan en vare har jeg ikke.

Og JA, jeg har brev som standardmetode.


Ok - tak. Jeg prøver at sætte det op igen ud fra ovenstående og ser, om det ændrer noget.
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...