Jump to content

migratie vanaf oscommerce


Recommended Posts

Hallo mensen

Ik ben aan het orienteren voor nieuwe shopsoftware. Heb gestoeid met magento en prestashop. Magenta is uitgebreid maar erg traag. Prestashop loopt lekker en heeft ook veel potentie.

Ik gebruik voor 2 shops al 8 jaar oscommerce. Met veel plezier maar, helaas heb ik geen vertrouwen meer in het project. Na 8 jaar is er nog steeds geen final release van v2 en de v3 versie ligt voor mijn gevoel stil. De V2 versie kan echt niet meer ivm met het ontbreken van een template systeem en het niet xhtml complient zijn. Er zijn veel contributies voor oscommerce maar ik ben er geen voorstander van. Je moet zoveel verbouwen aan de code en functies dat de veiligheid niet meer gewaarborgd is.

Mijn vraag:

Zijn er hier mensen die succesvol de database van oscommerce hebben geimporteerd naar Prestashop? Dat is voor mij erg belangrijk omdat ik anders 8 jaar history en het klantenbestand kwijt ben. Zelfde geld voor de ca 2000 artikelen.

Ik heb gezocht op dit form maar kom veel frans tegen en dat spreek ik nauwlijks :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm..

Ik stoei nu met hetzelfde probleem, heb ondertussen wel het volgende gedaan:

De gebruikersgegevens, NAW inlognaam etc, kan je importeren met gebruik van de standaard PS functionaliteit. CVS import e.d. Probleem blijft natuurlijk altijd dat de gebruikers een nieuw wachtwoord moeten aanmaken, of in ieder geval de 'ik ben mijn wachtwoord vergeten functie moet gebruiken', want wachtwoorden zijn niet mee te nemen van de ene database naar de andere voor zover mij door meerdere programmeurs is verteld.

Artikelen kan natuurlijk wel, maar dan moet je echt een importscript laten schrijven door een programmeur. Zeker als je al 8 jaar OSCommerce hebt gedraaid zullen veel tabellen gewijzigd zijn in je database en zal zo'n importscript maatwerk zijn. Zelf had ik maar iets van 150 producten dus ben gewoon maar gaan klikken, maar kan me voorstellen dat 2000 too much is.

Als je wilt kan ik je wel in contact brengen met een kennis van mij, die zulke scripts schrijft?

groet,

Tommy

Link to comment
Share on other sites

Onder Admin - Tools - Import kan je een aantal dingen importeren. Hiervoor moet je creatief met excel zijn vooral, wat doorgaans niet al te moeilijk is.

1. Kies onder het onderdeel Importeren voor de dropdown Klanten. Aan de rechtkant zie je nu welke velden geimporteerd kunnen worden:

ID
Ingeschakeld (0/1)
Geslacht
E-mail *
Wachtwoord *
Geboortedatum *
Achternaam
Voornaam
Nieuwsbrief (0/1)
Reclame (0/1)

2. Maak een excel bestand aan met deze kolomnamen.
3. Exporteer uit je bestaande klanten database (ik doe het altijd via phpMyAdmin) een excel bestand en open dit bestand naast je gemaakt template.
4. kopieer simpelweg de gegevens uit je oude database naar de juiste kolom in je import-excel.
5. Sla je import-excel op als CSV bestand.

Nu volgen wat handelingen die ik heb moeten doen omdat het importeren van een csv bstand met het ;-teken een aantal keer niet goed ging.

6. Open het zojuist gemaakte CSV bestand met een texteditor ( Ultraedit, Wordpad )
7. vervang alle ; (punt-komma) door , (komma)
8. sla het bestand op.
9. keer terug naar prestashop cms gedeelte van de import.
10. onder het gedeelte 'upload', upload je csv file, deze wordt nu omgezet naar een soortgelijk bestand serverside alleen.
11. Dit bestand is nu terug te vinden onder de optie 'selecteer een csv-bestand' onder 'importeren'. Let er hierbij op dat je de eerste dropdown weer op 'Klanten' plaatst, anders gaat het zo fout.
12. verander kolom en veld scheidingsteken in , (komma)
13. Verwijder eventueel eerst de bestaande klanten, dit zal je voornamelijk doen tijdens het testen, want ik geloof niet dat het in 1 keer goed zal gaan bij iedereen, ik heb ook flink lopen rotzooien, maar het werkte uiteindelijk. ;)
14. Start de import door op volgende te klikken.
15. klik de knop 'importeer CSV data'

NB: het is zeker niet vlekkeloos, dus oefen eerst met wat testgegevens voor alle velden etc. Als je de precieze werkwijze in jouw geval hebt gevonden doe het dan met de definitieve files, anders blijf je bezig.

mij is het gelukt na een uurtje stoeien met.

de overige opties, met producten, opties, categorien e.d. heb ik nog niet geprobeerd, maar het principe is hetzelfde.
alleen zal het wat moeilijker zijn deze tabellen samen te stellen aangezien in bijv. OSCommerce meerdere tabellen worden gebruikt om dit samen te stellen.

suc6

Uiteraard wijziginen en toevoeging posten!

gr. Tommy

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Is there any way to read this in English? I was directed to this thread as I am needing to bring all my customer and order history over from Zencart.


I will try to translate it for you:

In Admin – Tools – Import you can import certain things. Try and be creative with Excel, should not be to hard.

1. After selecting Import choose Customers in the dropdown. You will see a list of fields needed for the import:

ID
Active (0/1)
Gender ID (Mr = 1, Ms = 2, else 9)
E-mail *
Password *
Birthday (yyyy-mm-dd)
Lastname *
Firstname *
Newsletter (0/1)
Optin (0/1)

2. Create an Excel sheet with these columnames.
3. Export you current osCommerce customer table (via phpMyAdmin) to a new Excel (csv) file and open this next to your other Excel sheet using the PS colums.
4. Copy the corresponding colums from your osC-sheet to you PS-sheet.
5. Save it as a CSV file.

Sometimes the import went wrong because of the ;-sign, so we will do some pre-import actions.

6. Open the PS-excel CSV file using a texteditor ( Ultraedit, Wordpad )
7. Replace all ; by a , (comma)
8. Save the new PS-excel csv-file.
9. Return to the PS import part in you back-end.
10. Under the ‘upload’ part you upload this csv file, this will be coverted to a server-side only file.
11. This file will then be found under the 'Select your .CSV file' in the ‘import’ section. Make sure you choose Customers again in the drop-down box.
12. Set the Column separator to , (comma)
13. Remove any existing customers before you do an import.
14. Start the import by clicking 'next step'.
15. Click ‘import CSV data’

Please let me know if this translation is correct and if I need to adjust parts, and, if it works!

Thanks and good luck!
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hey Tommy H,

No respsons anymore after such an effort from your side! (And Tropisch Bruin for translating)

It was a great help for me, thank a lot. My clients are now comfortably migrated to the new shop. There is only one thing I do not quit understand, i also imported the addresses, made all the required tables and it saved perfectly in the backend, just like it did with clients.

Only the addresses do not show up...

Is there an extra step you have to complete?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...